sábado, 20 de abril de 2013

Anem a la Montanya!

Avui, dia 20 d'abril, l'Ivan i jo hem anat a les montanyes situades en la zona de Malgrat de mar per observar i veure quins tipus de plantes aromàtiques hi havíen.

Abans d'anar-hi havíem preparat una serie de coses com per exemple els mapes de la zona, tisores per tallar les plantes, càmara fotogràfica, i un aparell per mesurar la humitat, temperatura i altes coses més de l'ambient i del sòl.


Primer, hem agafat la ruta que es pot veure en aquesta foto, i hem fet 3 parades (línia vermella), per observar les possibles plantes que ens podíen interessar.

En cada parada feiem un transecte de 15 metres per poder observar millor, metre a metre, les plantes que hi podiem trobar.
Després, agafavem les dades de cada parada, preparades anteriorment en un full de camp. Hi vam incloure la data, la localització, l'altura del lloc, la Tº de l'ambient i del terra, l'UTM, l'hora, l'orientació, la insolació i la humitat ambiental.
També observavem si la quantitat de la planta era abundant o no, per completar el full de camp; a més a més, fent una descripció de l'àrea (parada) on es trobava aquesta.
Hem tallat amb les tisores una petita mostra de cada planta (incloent-hi parts que tenien fulles i parts amb flors) per fer més endavant un herbari.
Seguint el mateix procediment, a la primera parada hem tromat romaní i farigola; a la segona: romaní i retama i a la tercera, pi, herica, fonículum, romaní, cua d'asa i serotamnus.
Hem fet fotus de cada planta per completar el full de camp de cada parada.

AQUÍ PODEU VEURE ALGUNES IMATGES DEL TREBALL REALITZAT:

-exemplars de fulls de camp:

- transectes:

 

- durant el treball:

 

- algunes de les plantes trobades:


martes, 16 de abril de 2013

Continguts generals

Hem fet un apartat dintre del treball que es titula: continguts generals.
Durant el seguiment del treball tot el que anem pensant per fer  del treball ho anem posant allà en dos apartats: continguts teòrics i pràctics:


CONTINGUTS TEÒRICS: Treballar cada planta per separat, amb les seves característiques (uns paràmetres determinats) i agrupar-ho en forma d’una taula o un esquema.
Fer lo mateix agafant aproximadament una dotzena de factors medioambientals pels quals estan envoltades les plantes i anotar-les per després fer també taules amb l’éxcel, i formar un annex.
- Buscar plantes a Malgrat de mar que ens puguin servir, i aquestes ja obtingudes, agafar-ne una petita mostra i disssecar-la per formar després un herbari.


Saber què és un herbari, com es fa, quines tècniques s’utilitzen per dissecar les plantes, com es classifiquen, quines etiquetes es posen, etc.
Començar a treballar els apartats de l'índex buscant diferents llibres amb els mateixos continguts i començar a investigar els diferentes temes.

Estudiar l'estructura de les plantes (bioquimica), els principis actius que tenen.
Buscar diferents herbaris, per tenir una idea general sobre com es fa i quines dades es posen; fer-ne les etiquetes.



CONTINGUTS EXPERIMENTALS: Buscar un mapa del municipi de Malgrat de mar, marcar els punts on possiblement podrien trobar-se aquestes plantes, que es buscaràn prèviament per tenir una idea més general dels que s’estàn buscant. Cada planta que es trobi, s’agafarà una mostra per dissecar-la i després posar-la junt amb les altres mostres com en uns plàstics d’enquadernar, com un conjunt de mostres de totes les plantes utilitzades.
- Utilització de <>, una aplicació de smartphone (per android i apple) que farem servir per gravar cada parada que creiem necessari i insertar-ho al mapa.


-Extracció dels olis esencials de les plantes al laboratori de l’institut mitjançant la destil·lació o altres tècniques possibles.
Visita a diferents fàbriques per fer consultes sobre els dubtes que es puguin tenir i si després d'haver destil·lat les plantes, si no tenim suficient olis essencials per fabricar perfums, s'agafaràn d'un altre lloc.

Anar un altre cop a la montanya per aconseguir les plantes que s'havien trobat a les parades marcades.